Treåringen |
En treåring er et barn i rask utvikling. Denne perioden av livet er preget av utforskning, nysgjerrighet og utprøving av grenser. Alt dette for å finne ut av: «Hvem Er Jeg?» Barnet begynner å bruke alt det som er lært de første leveårene, fullt ut. I en slik fase ser vi viktigheten av å ha trygge og nære voksne rundt barnet. Voksne som er tilstede "her og nå". Voksne som setter grenser, skaper trygghet for barna.
Faste rammer og rutiner gir forutsigbarhet, noe treåringen fortsatt trenger. Språket er en av ferdighetene som virkelig begynner å komme på plass. Treåringen begynner å forstå mer av verden rundt seg og kan sette ord på egne opplevelser og følelser. Det at barnet får en bevissthet rundt og et språk for sine egne følelser, gjør det også lettere å forstå hva andre føler og hvordan de har det. I barnehagen jobber vi derfor mye med sosial kompetanse i denne gruppa. Treåringen setter ikke bestandig seg selv i sentrum lenger, og vi jobber med empati og omsorg for andre. Som det å trøste noen som har det vondt. Viljen er fortsatt sterk hos treåringen, og konfliktløsning står derfor også sentralt i arbeidet med denne aldersgruppa. Med språket utvikler også leken seg. Fra å være svært fysisk aktive i leken hvor de hermer etter hverandre, eller leker parallelt, leker treåringene mer sammen og utvikler leken sammen med hverandre ved bruk av språket. Vi ser at det å gå inn i roller og å være noen andre enn seg selv er spennende for treåringen. Men den fysiske leken er fortsatt en viktig del av hverdagen, da treåringen fortsatt har behov for å være kroppslig aktiv. Vi legger derfor til rette for mye lek, både inne og ute. Selvstendighet og fokus på mestring er viktig i forhold i arbeidet med treåringen. Vi vektlegger god tid i hverdagen til påkledning, do trening og smøremåltid. |