Femåringen |
Siste året i barnehagen og snart skoleklar, dette preger femåringen i barnehagen. Vi ønsker å legge til rette for flere og varierte opplevelser, enn det de har hatt tidligere. Vi har skapt tradisjoner for hva de eldste i barnehagen får være en del av, noe som skaper forventning til å være i førskolegruppa og noe å se frem imot for de yngre barna.
Det å være selvstendig preger det siste året i barnehagen. Vi ønsker at barna skal kunne få til mest mulig selv før de begynner på skolen. Vi øver på å finne frem klærne selv, kle på selv, ta vare på sine egne ting og klær som hører til plassen sin eller til tursekken, forsyne seg selv ved måltid samt gode toalettrutiner. Ukentlig har denne gruppa førskoleklubb hvor de gjennomfører ulike skoleforberedende aktiviteter. Eksempler på hva de gjør her er å øve på å rekke opp hånden når en vil fortelle noe, motta kollektive beskjeder, oppgaveløsning i egen bok eller praktiske oppgaver i gruppe. Førskolegruppa har også egne førskoleleker som de får leke med etter endt førskoleklubb. Femåringen er ofte full av energi og motorisk på topp. Barnet har som regel en god kroppsbeherskelse og mestrer nå finmotoriske teknikker bedre. Dette fører til at vi kan gjennomføre flere og mer avanserte aktiviteter for denne gruppa, med tegning (fokus på blyantgrep), saks, nål og tråd, og spikking. Med både en bedre språkforståelse og måte å hevde seg på, mestrer femåringen å løse konflikter og utfordringer på en mer hensiktsmessig måte. Femårsalderen er en alder hvor språket utvikler seg raskt, de lærer nye og vanskeligere ord hele tiden. Denne aldersgruppa viser også større interesse for tall, bokstaver, rim og tulleord. Humor er noe femåringen begynner å forstå og bruker mer på en mer gjennomtenkt måte. Vennskap er en viktig del av en femårings liv. Fellesskapsfølelsen til gruppa er fortsatt av stor betydning. De leker fremdeles flere sammen, men vennskapsbånd knyttes også nå sterkere til enkelte. Vi er opptatt av at alle skal oppleve å ha en venn, å ha noen å leke med samt være bevisst hvordan man er en god venn. Dette er noe vi har fokus på i hverdagen vår, men også som jevnlig tema i samlingsstund. Regelleker er gjerne spesielt populært for femåringen." Ta din ring" – " Haien kommer" og " Kongen befaler" er eksempler på regelleker. Vi ønsker å tilrettelegge for en god balanse mellom aktiv og rolig lek i hverdagen vår, slik at femåringen får stimulert både kroppslig utfoldelse, men også ro til konsentrasjon og oppmerksomhet knyttet opp mot ulike aktiviteter. |