Fireåringen |
Fireåringen
En fireåring vil vite alt og spørre om alt. " Hvorfor det ?" beskriver fireåringen godt. Barn i denne aldersgruppa er i en rivende utvikling, de er nysgjerrige, undrende og utforskende. Fireåringen grubler på alt mellom himmel og jord. Filosofi og undring vil være et sentralt område for oss å jobbe med når det kommer til denne gruppa, slik at de bedre kan forstå verden rundt seg. Språket vil for mange barn i denne alderen være godt utviklet og de har en større forståelse for hvordan ting henger sammen. Samtalen og dialogen vil derfor i mye større grad prege samspillet mellom barn, og mellom barn og voksne. Fireåringen liker spennende eventyr, historier, rim og regler. Noen mestrer nå å gjengi eller lage egne historier selv. Dette vil også være noe av fokuset vårt i arbeidet med denne gruppa, spesielt gjennom mer temabaserte samlingsstunder. Typisk for fireåringene er at de alltid leker. Rolleleken har en viktig plass i lekens verden for denne gruppa. De inntar nå ulike roller som mamma, pappa, baby, dyr, superhelter osv. I leken lærer og utvikles mange ferdigheter, hvor den sosiale kompetansen står sentralt. Det handler om å hevde seg selv på en positiv måte, lytte til andre , løse konflikter på en god måte og vise empati overfor andre. Vi ønsker derfor å legge til rette for at barna skal få utfolde seg mye i lek ,både ute og inne, med voksne som støtter og veileder ved behov. Vennskap og følelsen av tilhørighet til ei gruppe har nå blitt en viktigere del av fireåringens barnehagehverdag. I denne alderen begynner barnet å vise interesse for å være med andre hjem og å få besøk av venner. Fireåringen elsker fysisk aktivitet, og fryder seg over hva det mestrer. De fleste barn i denne alderen vil være nysgjerrige på hva de får til ved bruk av kroppen sin. Noen kaster seg ut i nye utfordringer, mens andre trenger mer tid i møte med nye aktiviteter og utfordringer. Dette vil være viktig for oss å ta hensyn til når vi drar på turer. Men også i fagbaser kan vi gjennomføre ulike aktiviteter ved bruk av hinderløype og bryting på fellesrommet eller samarbeidsoppgaver på puterommet. Da kan vi utfordre barnas potensiale for utfoldelse under trygge rammer. |