Omsorg, lek og læring må sees i sammenheng med hverandre. Barn lærer når de leker og leker når de lærer. Og det er like mye god læring i omsorg, som det er mye omsorg i god læring.
Vi er opptatt av at barn lærer i alle situasjoner, og at de uformelle situasjonene er like viktig for barns danning og utvikling som de formelle.
Lek er den viktigste aktiviteten for barn, og de leker fordi det er gøy. Vi prioriterer derfor mye tid til lek i barnehagen.
Leken kjennetegnes av glede og kreativitet. Fantasien får fritt spillerom, og barnet kan skape sin egen verden. Leken gir også mulighet for å være noen andre, eller lære mer om å være akkurat den man er.
Gjennom lek oppstår vennskap. I lek og samspill med andre legges grunnlaget for læring og sosiale ferdigheter. I leken erfarer barn noe av det viktigste i livet , nemlig det å omgås andre mennesker. Sosial kompetanse handler i stor grad å kunne samhandle og samarbeide med andre på en positiv måte. Vise empati og regulere egne følelser, hevde seg selv positivt og konfliktløsning er områder vi har mye fokus på.
Gjennom tilrettelegging av aktiviteter bruker vi også ofte leken som innfallsvinkel til læring. Lekegrupper kan være en måte å øve på sosiale ferdigheter på, men også språk og kommunikasjon.
Småbarnsalderen er en intensiv læringsperiode. De fleste barn er nysgjerrige, kreative, vitebegjærlig og lærelystne av natur, noe vi ønsker de skal ta med seg resten av livet. Vi tilrettelegger dagen slik at alle situasjoner gir mulighet for gode lærings- og mestringsopplevelser. I barnehagen foregår læring mest av alt i det daglige samspillet mellom barn, og mellom barn og voksne, i de uformelle situasjonene. Barn lærer gjennom alt de sanser, opplever og erfarer.
Læringssituasjoner oppstår ofte spontant, hvor den voksne følger opp barnets undring eller spørsmål. Læring skjer også i hverdagsaktiviteter og i rutinesituasjoner som for eksempel i måltider og påkledning. I de formelle situasjonene fokuserer vi mer på kunnskapsformidling. Dette foregår i tilrettelagte aktiviteter som samlingsstund, fagbaser, språkgrupper, prosjektarbeid og førskoleklu
Ved at vi voksne følger opp barns nysgjerrighet og undring, lar vi barna medvirke i sin egen barnehagehverdag. Medvirkning handler om at barnet skal bli lyttet til og tatt på alvor og gitt mulighet til å påvirke sin hverdag. I forhold til de yngste barna handler det om å se og høre barns uttrykk, som kan være kroppsspråk, sinnsstemning, gester og blikk. De eldste barna tar større del i barnehagehverdagen gjennom valg av aktiviteter og innhold som foregår innenfor gitte rammer, som i fagbasene. Medvirkning handler også om å tørre å ytre sine meninger og ønsker gjennom barneintervju, samtaler og i aktiviteter hvor flertallsavgjørelser skal tas.
For oss vil det være viktig å være tydelige og ansvarsfulle voksne som tar hensyn til alle, ser og hører alle, slik at alle barn får medvirke i hverdagen på sin måte.
Barnehagen skal være en veileder og støtte til å gi barn tro på seg selv, slik at de vil bli arkitekter i egne liv. Danning er en livslang prosess som handler om å utvikle evne til refleksjon rundt egne handlinger og væremåte, dette i forhold til andre mennesker, samfunnet og den verden vi lever i.
Barna skal få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon, kunnskap og kreativitet.
Gjennom bevisst og riktig bruk skal digitale verktøy bli en del av hverdagen på barnehagen. Barna vil gjennom bruk av blant annet datamaskin, skanner, fotoapparat, videokamera, printer og internett bli kjent med noen av verktøyenes bruksområder og muligheter.
Barnas kunnskapsnivå på dette området er varierende ut fra alder og tidligere erfaringer, og det blir av den grunn viktig at oppgavene blir tilpasset hvert enkelt barn.